Akut: na ostrym dyżurze (bezpłatny e-book)

Co zrobić w nagłych sytuacjach? Gdzie się udać i pod jaki numer zadzwonić? Akut (Akutmottagning) to odpowiednik polskiego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (skrót – SOR). Na te oddziały szpitalne mogą zgłaszać się pacjenci, którzy potrzebują pilnej lub intensywnej opieki bez możliwości wcześniejszego umówienia się na wizytę.

Często też na oddział akut pacjenci zawożeni są karetką. Na akut leczone są poważne urazy i stany chorobowe, których leczenie z powodu silnego bólu lub zagrożenia życia nie mogą być opóźnione.

Akut i pomoc natychmiastowa

Jeśli potrzebujemy w Szwecji natychmiastowej pomocy, powinniśmy udać się na oddział ratunkowy lub zadzwonić pod numer alarmowy 112. Przy zgłoszeniu na akut sprawdzany jest numer personalny (personnummer, szwedzki numer PESEL). Jeśli pacjent go nie posiada, koniecznie będzie okazanie polisy ubezpieczeniowej. W przypadku braku ubezpieczenia, nie można korzystać z bezpłatnej służby zdrowia. Dlatego warto mieć ze sobą kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). Jednak karta ta upoważnia jedynie do korzystania z niezbędnych świadczeń w ramach publicznego systemu medycznego. Dla własnego bezpieczeństwa warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu, które w szerszym zakresie pokryje koszty leczenia, na przykład w prywatnej placówce.

Akut – ważne słownictwo

Warto być przygotowanym na każdą ewentualność. Dlatego przygotowaliśmy dla Was bezpłatnego e-booka, w którym poznacie najważniejsze słownictwo, z jakim można spotkać się na ostrym dyżurze.

Na koniec – zajrzyj na nasz kanał YouTube

Na kanale YouTube Dalarna znajdziesz dużo filmów do samodzielnej nauki języka szwedzkiego. Wśród przygotowanych przez nas filmów są również te ze słówkami medycznymi.

Dodaj komentarz